Uncategorized

Få en skarpere hjerne med motion

Alle mennesker unge som gamle, har godt af motion i løbet af dagen. Det vil nemlig gøre, at man har nemmere ved at lære, præsterer bedre, og det er derfor en god ide, at motionere inden eller efter skole eller arbejde. Men hvorfor er det egentlig, at motion er så godt for en, det kan du læse mere om her.

Hvad gør motion ved hjernen

Det er ikke fordi, at man nødvendigvis skal stå i træningscenteret i flere timer og svede for, at det har effekt for krop og hoved. Faktisk kan helt ned til 10 minutters motion, være nok til, at man kan mærke en betydelig forskel. De øgede beviser omkring motions, indvirkning på indlæringsevnen er da også grunden til, at man i dag i folkeskolerne har motion, som en fast del af det daglige skoleskema. Man arbejdspladser kunne lære af dette, da det også har en positiv indvirkning hos voksne.

Det er nemlig ikke kun indlæringsevnen, som motion har en positiv effekt på. Opmærksomhedsevnen, og hukommelsen bliver også bedre, når man dyrker motion. Man vælger selv, om man skal investere i en cykel hos Pedalatleten.dk, eller om det skal være et par løbe/gå sko, som der skal investeres i. Det behøves heller ikke kun, at være motion der får pulsen op. Man kan også sagtens bruge Yoga, eller mere afslappede motionsformer.

Når man dyrker motion, bliver der udskilt et øget antal signalstoffer fra hjernen. Dette er blandt andet adrenalin, noradrenalin, og dopamin. Dette går ind og hjælper til, at optimere nervecellernes evne til, at kommunikere med hinanden. Derudover bliver der under motion også, udskilt proteinet BDNF, som er med til, at hjælpe med genopbygningen af nye hjerneceller. Der er i studie også vist sammenhæng mellem, god form og gode kognitive evner.

Det er dog vigtigt, at man ikke træner for hårdt, op til, at man skal koncentrere sig. For hvor moderat intens træning har en positiv effekt, på koncentrationsevnen. Vil hård træning, kunne have en negativ effekt. Derfor er en rask gåtur, eller anden lettere motion inden man skal lære eller huske noget nyt, have en positiv effekt på dette. Hvis man hellere vil træne hårdt, kan man med fordel vente til, at man er færdig med at lære/øve eller lignende.

Andre fordele ved motion

Udover at motion er rigtig godt for din indlæringsevne, din hukommelse, og koncentration. Så er motion også rigtig godt til, at forebygge en lang række sygdomme. Dette skyldes at regelmæssig motion er med til, at normalisere dine insulinniveauer. Dette skaber et miljø med et lavt sukker niveau, som er med til, at forhindre kræftceller i, at vækste og sprede sig.

Derudover har det også bevist, at motion har en positiv indvirkning på stress. Samtidig er det også godt til, at mindske symptomer på depression. Generelt er motion bare rigtig godt til, at øge ens selvværd. De forbedringer man oplever, er gode til, at give en et bedre selvværd og en positiv kropopfattelse.

Derudover er motion jo selvfølgelig også rigtig godt til, at give en sundere krop. Dette er både udvendigt, og indvendigt. Det er dog vigtigt, at man husker ikke, at overspise efter motion, fordi man føler, at man kan tillade sig det.