Blog

Sov bedre og få større succes på studiet

Vores søvn er alt afgørende for vores hverdag og hvor godt vi præsterer. Hvis du sover for lidt eller sover dårligt om natten, er der en stor risiko for, at du præsterer under dit potentiale. Du kan derfor vinde meget på studiet, hvis du får sovet bedre til daglig. Det er selvfølgelig ikke det nemmeste at ændre på sit søvnmønster, men der kommer et par råd her.

Gå i seng på samme tid hver dag

Det har du sikkert hørt før, men den kommer lige her alligevel. For at sove godt er det en nødvendighed, at du går i seng på samme tid hver dag. Hvis du i en lang periode går i seng på samme tid hver dag, vænner din krop sig til, at det er det er samme tidspunkt, og du vil få nemmere ved at falde i søvn.

Samtidig gælder det også om, at stå op på samme tid, så du får dannet en god søvnrytme. Og en god søvnrytme er første skridt til at sove bedre.

 

Indret soveværelse korrekt

For at kunne sove godt, betyder indretningen af dit soveværelse utrolig meget. Hvis dit soveværelse er indrettet dårligt, kan det godt have negative betydninger for din søvn. Et par af de punkter du skal være opmærksom på, i dit soveværelse er:

– Mørklægningsgardiner. Vi er indrettet til at sove når det er mørkt, og være oppe når det er lyst. Et par mørklægningsgardiner er derfor vigtige for at kunne sove godt, selvom det er lyst.

– En svag lampe. Når du er på vej i seng om aftenen, eller skal op og tisse om natten, er det godt at have en svag lampe, der ikke lyser for meget op, så du har mulighed for at falde til ro.

– En god seng. Den behøver vist ikke yderligere forklaring.

Når du har de rigtige møbler til soveværelset, er det også en god idé at tænke over indretningen, så dit soveværelse er indrettet på en måde, hvor du føler dig hjemme. Det er fx enormt vigtigt at du selv har valgt farven på malingen, så den passer til din stil. Hvis dit soveværelse trænger til at blive frisket op, kan det gøre en stor forskel at købe lidt ny maling og give soveværelset en omgang med det. Mangler du maling, kan du nemt finde maling billigt på nettet, du kan fx kigge her.

 

Undgå skærme før sengetid

Det sidste råd, i denne omgang, til at sove godt er at undgå skærme for sengetid. Det er dog svært at undgå skærme i dag, fordi vi bruger vores mobil og computer til alting.

Det helt ideelle er faktisk, at undgå skærme to timer får du går i seng. Men det er svært for de fleste af os. Du kan i stedet installere en applikation, der gør lyset svarer og mere rødt på mobilen eller computeren, så der ikke er så kraftigt baggrundslys. På den måde kan det hjælpe lidt, så du stadig kan falde i søvn, selvom du har brugt mobilen lige inden. Nogle mobiler har allerede en funktion som du kan slå til, så lyset ændres, de hedder typisk ”aftentilstand” eller ”nattilstand”.